ناحیه کاربری

 
 
 
                 

مسابقه

زيباترين متن کارت دعوتي که تا به حال خوانده ايد را براي ما ارسال نماييد و از ما جايزه بگيريد

براي ارسال پاسخ اين جا را کليک فرماييد

هديه رايگان

با عضويت در سايت توسط زوج هاي جوان ، دسته گل و ماشين عروس خود را از ما رايگان بگيريد

 

 

ایران خاستگاه اولیه ی کت و شلوار

 

با رجوع به فرهنگ و تمدن ایرانی درمی یابیم که به وجود آمدن کت و شلوارهای امروزی ریشه در فرهنگ ایرانی دارد.
امروزه بیش تر مردمان جهان، پوشاک کهن خود را به دلیل دست و پاگیر بودن کنار گذاشته اند و اکنون پوشاکی را بر تن می کنند که هم زیبا و هم راحت باشد. با وجود این، برخی از پوشاک کهن به دلیل آن که در همان روزگاران کهن دو ویژگی زیبایی و راحتی را با خود داشته اند هم چنان ماندگار شده اند و خواهان دارند، در این میان یکی از پوشاک های کهن ایرانی، یعنی کت و شلوار، نه تنها تا روزگار ما برجای مانده بلکه تبدیل به پوشاکی جهانی شده است و در بیش تر همایش های سیاسی، ورزشی، علمی و فرهنگی، پوشاک رسمی به شمار می آید.
در یکی از کتاب های روت ترنویل کاکس، از پژوهش گران برجسته ی تاریخ پوشاک که با عنوان «تاریخ لباس» به فارسی ترجمه شده، دو نوآوری ایرانیان در پوشاک را یادآور شده است. نخست این که ایرانیان باستان، زیر بالاپوش خود، پیراهن و شلوار زیر و جوراب می پوشیدند و دوم این که بالاپوش های بلند ایرانی جای خود را به کتی داد که روی شلوار پوشیده می شد و بی گمان ایران خاستگاه کت و شلوار استاندارد امروز مردان است.
شواهد بسیاری نشان می دهد که شلوار از عناصر اصلی پوشاک ایرانیان بوده و در فرهنگ ها و تمدن های دیگر از جمله آشوریان، بابلیان و یونانیان وجود نداشته است. در نقوش طاق بستان و بشقاب های نقره ای باقی مانده از دوره ی ساسانی کتی کوتاه دیده می شود که نشان گر آن است که پادشاهان، گاهی از یک کت کوتاه با آستین بلند استفاده می کرده اند، این کت جلو باز بوده و بلندی آن تا زیر سینه می رسید و با دکمه ای دایره ای شکل در جلوی سینه بسته می شد. دور سینه و یقه نیز مزین به نوارهای زیبا بوده است. علاوه بر آثار به دست آمده، نوشته های تاریخ نگاران یونانی مانند هردوت نیز بازتاب دهنده ی این نوآوری ایرانی است.
یونانی ها ایرانیان را به دلیل پوشیدن شلوار به سخره می گرفتند و حتی هنگامی که اسکندر شیفته ی پوشاک ایرانی شد از پوشیدن شلوار سر باز زد. در زمان اشکانیان شلوار و بالاپوش های آستین دار تن پوش مرسوم در سراسر خاور نزدیک شد. نمونه ای از شلوار و پیراهن این دوره را در پیکره ی فلزی یک سردار اشکانی می توان دید که در موزه ی ایران باستان نگه داری می شود.
شلوار شاید نه به شیوه ی امروزی، اما همواره در فرهنگ و در دوران مختلف حکومت های ایران وجود داشته و اغلب حتی مورد استفاده ی زنان نیز قرار می گرفته است. پیش از ورود اسلام به ایران، شلوارها عموما شلوارهای تنگ و چسبانی بودند که با چکمه و به منظور سوارکاری و جنگاوری مورد استفاده قرار می گرفتند. 

 کت و شلوارهای امروزی 
پوشاک ایرانی طی سال های اولیه ی سلسله ی پهلوی، به طور کلی شبیه به پوشاک دوره ی قاجاریه بود که اختلافات میان اقوام، روستاها، مناطق و نیز طبقات اجتماعی را منعکس می ساخت. در اواخر قرن نوزدهم میلادی تلاش های شایانی جهت تغییر پوشش از سوی مقامات حکومتی صورت گرفت. مخصوصا" پس از انقلاب مشروطه که بسیاری از مردان به خارج سفر کرده بودند، پوشش اروپایی و پوشیدن کت و شلوار، پاپیون و کراوات را به شیوه و سبک و سیاق امروزی پذیرا شدند. 
حالا پس از گذشت سالیان کت و شلوار وارد عرصه ی رقابت مد پوشاک گشته و سالیانه صدها کت و شلوار با رنگ های متنوع و خاص سلیقه های مختلف در دنیا به عرصه ی تولید می رسد. برندهای بزرگ و جهانی در ارائه ی طرح ها و مدل های جدید از یکدیگر پیشی می گیرند و بازیگران و خواننده های مشهور را برای تبلیغات و عرضه ی محصول خود به یاری می طلبند. در ایران نیز هر چند بازار رقابت و تولیدات کت و شلوار به اندازه ی کشورهای غربی رایج نیست، با این حال در سال های اخیر شاهد ظهور برندهای شناخته شده و ایرانی بسیاری چون گراد و هاکوپیان هستیم. این برندها از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردارند و براساس خواست و سلیقه ی مردان ایرانی به بازار عرضه می گردند. 
مسلم است که طبیعی بدانیم این نوع خاص از پوشاک ابتدا در بین اروپاییان رونق یافته و این به جهت آن است که کت و شلوارها غالبا دارای آستری بوده اند و به نوعی پوشاک فصل سرما به حساب می آمده اند. با این همه استفاده از کت و شلوار وابسته به فرهنگ و مد کشوری است که فرد در آن زندگی می کند. 
در بیش تر مناطق کردستان، مردان در روز ازدواجشان لباس محلی خود را به جای کت و شلوار به تن می کنند و در کشورهایی هم چون ایالات متحده ی آمریکا استفاده از کت و شلوار در مکان ها و موقعیت های رسمی به اندازه ی کشورهای اروپایی مهم نیست و البته این مسئله که هنوز ۵۰ درصد مردان دنیا برای مراسم ازدواج خود سراغ کت و شلوار می روند، امری بدیهی است. 
به اعتقاد کارشناسان طراحان لباس، شواهد بسیاری از اثرپذیری مردمان فرهنگ های دیگر از پوشاک ایرانی در دست است. برای مثال، چینی ها در دوره ی >تانگ>پوشاک ایرانی را پسندیدند و عرب ها نیز پس از ورود به ایران به پوشیدن شلوار روی آوردند و آن را سروال نامیدند. 
به همین دلیل کت و شلوار ایرانی در فرهنگ های دیگر پذیرفته شد و هم چنان تا روزگار کنونی خواهان پیدا کرد که هم زیباست و هم دست و پاگیر نیست چرا که از همان آغاز به صورت پوشاک مناسب کار طراحی شد.







گران ترین برند های پوشاک دنیا

1-   شانل:یک خانه مد معروف واقع در پاریس، که توسط خیاطی به نام گابریل «کوکو» شانل، تأسیس شد و به عنوان یکی از مهمترین موسسات طراحی لباس و مد مخصوص بانوان شناخته می‌شود. شانل، بخصوص در زمینهٔ ارائهٔ کالاهای لوکس و گرانقیمت (در زمینه طراحی لباس و مد بانوان، لباس‌های آماده، کیف‌های دستی، عطر و لوازم آرایشی) در میان دیگر مؤسسات مشابه شهرت دارد. در آمد این شرکت در سال ۲۰۱۰، ۱٫۸۰۹ میلیارد یورو اعلام شد.

2-      گوچی:یک نام تجاری ایتالیایی برای مد و کالاهای چرمی است که متعلق به گروه گوچی است. گروه گوچی نیز زیر مجموعه شرکت فرانسوی پی‌پی‌آر است. گوچی توسط گوچیو گوچی در سال ۱۹۲۱ ایجاد شد. دفتر مرکزی گوچی در فلورانس ایتالیا قرار دارد. گوچی بر طبق آمار سال ۲۰۰۸ میلادی که توسط مجله هفته اقتصاد ارائه شد در سرار جهان درآمدی در حدود ۴٬۲ میلیارد دلار تولید کرده است. همچنین در سال ۲۰۰۹، بر اساس اطلاعات موسسه اینتربند، به مقام چهل‌و‌یکم در جدول ۱۰۰ نام تجاری برتر صعود کرد. گوچی پرفروش‌ترین نام تجاری ایتالیایی نیز می‌باشد. این شرکت در‌ حدود ۲۷۸ نمایندگی مستقیم در سراسر دنیا دارد.

3-  آرمانییک شرکت طراحی مد و لباس ایتالیایی است. این شرکت به طراحی و ساخت محصولات متنوعی شامل لوازم فشن، پوشاک، لوازم آرایشی، عطر، لوازم دکور، جواهرات، عینک و ساعت با مارک‌های گوناگونی شامل جورجو آرمانی، آرمانی کولزیونی،امپوریو آرمانی، آرمانی جینز، آرمانی جونیور، آرمانی اکسچینج و آرمانی کاسا می‌پردازد. این شرکت در پایان سال ۲۰۰۵ میزان فروشی برابر با ۱٫۶۹ میلیارد دلار داشته است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۰، ۱٫۲ میلیارد یورو اعلام شده است.

4-   پرادابرند ایتالیایی تخصصی مدل های لوکس مردانه و زنانه است. پرادا تولید کننده عینک،چرم، کفش، چمدان و کیف دستی می باشد که به وسیله ماریو پرادا در سال ۱۹۱۳میلادی تاسیس شده است. دفتر مرکزی پرادا در میلان ایتالیا می باشد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۰، ۲٫۱۵میلیارد یورو اعلام شده است.

5-    ورساچهجانی ورساچه در ۲ دسامبر ۱۹۴۶ میلادی در رجیو کالابریا زاده شد و در سن ۲۵ سالگی به قصد طراحی لباس وارد میلان شد و نخستین مجموعه لباس‌های چرمش را در سال ۱۹۷۵ میلادی به نمایش گذاشت. وی در زادروز ۱۸ سالگی خواهر زاده‌اش نیمی از مالکیت کمپانی‌ اش را به او واگذار کرد و پس از مرگش نیز کمپانی ورساچه به مالکیت خواهر و خواهر زاده‌اش در آمد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۰ با کاهش نسبت به گذشته، ۱۶۲٫۷ میلیارد یورو اعلام شده است.

6-   ولنتینوکمپانی ولنتینو در سال ۱۹۵۹ توسط ولنتینو گاراوانی در رم ایتالیا پایه گذاری شد. گاراوانی در سال ۱۹۲۳ چشم به جهان گشود. وی از همان کودکی به مد، نقاشی و هنرهایی از این قبیل علاقه ای خاص نشان می داد. ولنتینو گاراوانی مفتخر به دریافت جوایز مهمی در زمینه طراحی و مد شده است.

7-     کریستین دیوراین شرکت در زمینه تولید کالاهای لوکس فعالیت دارد که در سال ۱۹۴۶ توسط کرستین دیور در پاریسِ فرانسه تاسیس شده است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۰، ۲۱٫۱۲ میلیارد یورو و سود حاصله آن، ۱٫۲۶۱ یورو اعلام شده است.

8-   مارک جیکوبزاین کمپانی در پائیز ۱۹۹۳ توسط مارک جیکوبز تاسیس شده است. وی دارای تحصیلات عالیه در زمینه مد و طراحی است و موفق به دریافت جوایز و افتخاراتی در این زمینه نیز شده است. تا تابستان ۲۰۱۱ کمپانی مارک جیکوبز موفق به تاسیس بیش از ۲۰۰ بوتیک اختصاصی در ۶۰ کشور شد.

9-    فندیاین کمپانی در سال ۱۹۲۵ در رم- ایتالیا توسط Adele Casagrandeتاسیس شد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۱، ۶۰۰ میلیون یورو اعلام شد.

10- دولچه اند گاباناD&G یک خانه مد ایتالیایی است که طراحی آن بر تن شخصیت‌هایی چون جنیفر لوپز، مدونا، مونیکا بلوچی، آشانتی، مشیله ویلیامز، کریستینا آگیلرا، ایزابل روسلینی و کایلی مینوگ اشاره کرد. این کمپانی توسط دمینیکو دولچه و استفانو گابانا دو طراح ایتالیایی مستقر در شهر میلان کار خود را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۵ حجم معادلات آن‌ها ۷۵۰ میلیون یورو بوده است.







بالاخره برای هر کسی مجالس عروسی و مهمانی های رسمی پیش می آید کت و شلوار بهترین انتخاب است. انتخابی که کاملا هم ریشه های ایرانی د ارد . اگر به کتاب های معتبری که د رباره تاریخچه پوشاک نوشته شد ه سری بزنید ، می بینید که ۲ نوآوری در دنیای تحولات پوشاک مربوط به ایرانی ها بوده است.

اول اینکه ایرانیان باستان زیر بالاپوش خود پیراهن و شلوار می پوشید ه اند و دوم اینکه به مرور زمان بالاپوش های ایرانی جای خود را به کت هایی دادند که روی شلوار پوشیده می شد . خلاصه اینکه کت و شلوارهایی که حالا جهانی شده و رنگ به رنگ و مدل به مدل د ر همه جای د نیا پیدا می شود ، خاستگاه اولیه اش ایران بوده است. از تاریخچه این لباس رسمی که بگذریم نکاتی درباره انواع کت و شلوار وجود د ارد که همه ما برای یک انتخاب د رست به آن نیاز پیدا می کنیم.


1 - اهمیت د کمه

هنگام خرید کت و شلوار حواستان به تعداد دکمه های کت باشد . کت هایی که دکمه کمتری دارند رسمی تر هستند و باید برای مجالس رسمی انتخاب شوند . علتش هم این است که کت های یک یا ۲ دکمه، یقه بازتری د ارند و پیراهن زیر کت بیشتر د یده می شود ، در نتیجه حالت رسمی تری پیدا می کند . 
در اروپا کت های
۲ دکمه برای مهمانی ها رایج تر است ولی ایرانی ها انواع ۳ د کمه را ترجیح می د هند .هر چه تعداد دکمه بیشتر می شود کت ها نیمه رسمی می شوند ؛کت های فانتزی و مدرن و با طراحی نو هم اغلب د کمه بیشتری د ارند .


2 - رابطه میان قد و دکمه

بد نیست در انتخاب تعداد دکمه کت به قد تان هم توجه کنید . کت های ۲ د کمه برای مرد ان کوتاه تر و کت های ۳ دکمه برای مردان بلند تر مناسب هستند . این را هم فراموش نکنید که بعضی از کت ها یک ردیف دکمه د ارند و بعضی د یگر ۲ طرف دکمه د ارند . دسته دوم برای افراد چهارشانه مناسب نیستند و عرض شانه ها را بیشتر نشان می دهند . کت های تک دکمه هم خیلی رسمی هستند و اگر قرار است فقط یک د ست کت و شلوار در کمد لباستان داشته باشید ، بی خیال این کت ها شوید چون خیلی خاص اند .


3 - پشمی های اسم و رسم دار

جنس کت و شلوار هم رسمی و غیر رسمی بودن آن را تعیین می کند . هرچه میزان پشم پارچه بیشتر باشد رسمی تر از کار در می آید . معمولا کت های خیلی رسمی صد در صد پشم هستند. مرغوبیت شان هم به کیفیت و نوع پشم به کار رفته بستگی دارد . البته بهتر است نقطه ضعف شان را هم بد انید . پارچه های پشمی خیلی بیشتر و سریع تر چروک می شوند و باید فکر پوشید ن آنها در محیط های اداری و کاری را از سرتان بیرون کنید . چون نظم و آراستگی آنها در حد یک مجلس رسمی است و برای محیط کار مناسب نیستند .


4 - اهمیت استاند ارد بودن

نباید سایز کت و شلوارتان خیلی بزرگ باشد . دقت کنید سرشانه های کت جذب شانه ها باشد نه بزرگ تر از شانه هایتان. قد کت و شلوار غیر از موارد استثنا استاندارد های ثابتی دارد که باید رعایت شود . همین نکات ظریف باعث می شود خوش تیپ و برازنده به نظر برسید . برای کت های معمولی که مدل شان خیلی بلند یا کوتاه نیست وقتی کت را می پوشید ، در حالت ایستاده دست ها را کنار بدن قرار د هید ، قد کت باید تا نوک انگشت شست باشد . قد آستین هم بهتر است به اند ازه ای باشد که یکی، دو سانتی متر از لبه آستین پیراهن از زیر آن بیرون بزند . 
بلندی یقه کت هم باید طوری باشد که یقه پیراهن از کت بیرون باشد .
به قد شلوار هم توجه کنید . لبه پشت شلوار باید تا لبه پایین پاشنه کفشتان برسد و وقتی راه می رویدجورابتان دیده نشود . البته حواستان به رنگ جوراب هم باشد که همرنگ شلوارتان انتخاب کنید . 
در ضمن این روزها دیگر پوشیدن شلوار خیلی گشاد و خیلی تنگ در کت و شلوار، رواج ندارد . 
یک نکته مهم در شلوارهای کت و شلوار این است که کمر آنها به اندازه نیم تا یک سایز امکان تنگ یا گشاد شدن دارد و برای آنکه شلوار مناسب اندامتان د اشته باشید نگرانی زیادی نخواهید داشت.


5 - با رنگ تیره بد رخشید

اگر می خواهید د ر یک مجلس رسمی مثل جشن عروسی شرکت کنید بهتر است سراغ رنگ های تیره بروید . طیف خاکستری تا مشکی که ساده و بدون طرح یا راه راه باشد ، کاملا مناسب است. برای این نوع مجالس پارچه های چهارخانه را فراموش کنید چون اصلا رسمی نیستند . این طرح ها بیشتر به درد مهمانی های غیر رسمی می خورند .


6 - متناسب با قد و بالای شما

اگر قد بالاتنه شما نسبت به پایین تنه کوتاه تر است باید کت هایی با یقه باز و برگردان یقه بلند و باریک بپوشید ولی اگر پاهای کوتاهی د ارید کت های کوتاه تر برای شما برازنده تر است؛ چون کت های بلند باعث می شوند پاهای شما کوتاه تر از حدی که هست به نظر برسد . یادتان باشد حتی اگر دوباره شلوارهای دمپا پاکتی مد شد ، اگر پاهای کوتاهی د ارید از انتخاب آنها پرهیز کنید چون اصلا به شما نمی آید .


7 - چاق یا لاغر، مسئله این است

در مورد آقایان چاق یا لاغر نکات مهمی وجود د ارد . اصولا کت و شلوارهایی که پارچه های براق دارند شما را چاق تر از چیزی که هستید نشان می د هند . تاثیر پارچه های ضخیم و کلفت یا طرح های چهارخانهدرشت هم همین است. این قبیل طرح ها برازند ه افراد لاغر است. آقایان چاق بهتر است از کت و شلوارهایی با رنگ های تیره و مات استفاد ه کنند . کت های پشت چاک د ار به خصوص اگر ۲ چاک در پشت د اشته باشند ، برای افراد درشت هیکل مناسب نیستند . چون چاک های پشت جلب توجه می کند و درشت بودن هیکل بیشتر به چشم می آید . 
برش کت هم مهم است. بعضی کت ها به طور کامل د ر قسمت کمر جذب می شود ولی انواع د یگر از زیر بغل تا نزد یک ران پا برشی راسته د ارد . برش های راسته برای مرد ان با اندام و بالاتنه درشت تر مناسب تر است.


8 - کتان های غیر رسمی

کت و شلوارهای جنس کتان کاملا غیر رسمی ولی برای مهمانی های معمولی ساده و شیک هستند . بهتر است این نوع کت و شلوارها را به جای پیراهن با تی شرت های یقه هفت روشن بپوشید . البته حواستان باشد که بعضی از کت های کتان شانه های بزرگ و پهن د ارند و چندان شما را خوش هیکل نشان نمی د هند . شاید انواع بدون آستر انتخاب بهتری باشند . برش و دوخت کت و شلوارهای کتان اهمیت خاصی د ارد . برش شانه ها باید بلند و کت تا حدی تنگ باشد .


9 - قد کوتاه ها د قت کنند

آقایان کوتاه قد نباید کت و شلوارهای با رنگ متفاوت و متضاد بپوشند . مثلا کت قهوه ای و شلوار کرم یا برعکس. رنگ های متضاد قد را کوتاه تر نشان می د هد . پیشنهاد می شود افراد قد کوتاه از کت و شلوارهای یکرنگ استفاده کنند . پارچه های راه راه هم انتخاب مناسبی است و تاثیر خوبی در بلند تر نشان د ادن قد دارد .


با دراپ آشنا شوید

در سایزبندی کت و شلوارها واحد ی به نام د راپ drop  وجود دارد که اختلاف بین سایز کت و سایز شلوار را نشان می د هد . یعنی مثلا کت و شلوار سایز ۴۸ با دراپ ۴ شلواری با سایز ۴۲ دارد یا به عبارتی اختلاف د ورسینه و د ور کمر ۴ اینچ است. دراپ ها بسته به نوع برش کت متفاوت اند ولی ۴، ۶ و ۸ د راپ های رایج هستند .


یک پیشنهاد

کــت و شلوارهای آبی روشن معمولا چندان جالب به نظر نمی رسند ولی اگر رنگ آن نیلی خیلی روشن باشد و از پارچه نخی نرم، سبک و با کیفیت تهیه شده و به اصطلاح خوش دوخت هم باشد ، به یک مدل عالی برای تابستان یا پاییز تبدیل می شود . این کت و شلوار را می توانید با پیراهن سفید موجد ار بپوشید . پیراهن آبی دریایی هم انتخاب خوبی خواهد بود . با کت و شلوارهای اسپرت تابستانی می توانید پیراهن آستین کوتاه هم بپوشید .